Real Mothers メディア掲載 Media Coverage お問い合わせ Contact バックナンバー Back Number 最新号 Real Mothers Vol.6 Latest issue of Reak Mothers home
Real Mothersとは? What's Real Mothers?
マッキャン・パルスなどの独自調査によって、今日の母親の思考、感情、ディマンドを探り、彼女たちのリアルな姿をあぶりだすことを目的とした、マッキャンエリクソンのプロジェクトです。2004年から毎年、調査結果を小冊子にまとめて公表しています。
Real Mothers is an ongoing project undertaken by McCann Erickson Japan to paint a realistic portrait of today’s mothers by exploring what they think, feel, and demand. The project employs a range of unique, proprietary research, including McCann PULSETM. The resulting insights and analysis have been organized and published in the form of booklets each year since 2004.

昨年9月のリーマンショックに端を発した不況が、企業や生活者に与えた影響については、この1年間を通じてあらゆるメディアで報じられてきました。また消費者一人一人の肌感覚としても「不景気」を意識せざるを得ない状況が続いていることも事実でしょう。
Real Mothers層(小学生以下の子供を持つ25-49歳の女性)の意識や消費行動においても、この不況が大きな影響を及ぼしていることは言うまでもありません。しかしながら、元気のない日本経済や企業とは対照的に、母親たちは不況下でもなぜか元気で、エネルギーを持っていると感じている方も、少なくないのではないでしょうか?
今回のReal Mothers Vol.6では、不況下での母親たちの生の声やデータによる消費特性の分析等から、彼女たちの元気の源を探ることによって、ディマンドの方向性を見出しました。
その根底には、1970年代の「母親の役割の遵守」の時代から、徐々に「母親以外の役割」にも目覚め、1990年代以降は、女性や個人として等の様々な「顔」を持ち「多面性」を楽しんできた彼女たちだからこそ気づき得た、新たな意識がありました。つまり、不況下でも母親たちが元気でいられる理由は、過去30年以上にわたる母親意識の変遷に基づいた、必然の結果とも言えるのです。
そんな母親たちのディマンドを創造できた企業や市場こそ、彼女たちの持つエネルギーを自分たちのエネルギーに変換することが可能になるのではないでしょうか?Real Mothers Vol.6が、そんなエネルギー変換のヒントやサポートとなれば幸いです。

The recession triggered by last year’s Lehman Shock and the subsequent effect it has had on companies and people have been well documented by the mass media over the past year. It is also true that the impact of the recession continues to be felt in our daily lives, and consumers can’t help but be conscious of its presence.
Needless to say, the current economic situation has greatly affected the mindset and consumption behavior of mothers that are the focus of our “Real Mothers” study (i.e. mothers between the ages 25 and 49 that have children of elementary school-age or younger). However, many may have noticed that, unlike the glum mood pervading the Japanese economy and business, mothers seem somehow to be cheerful and energetic during these difficult times.
In “Real Mothers Vol.6,” we analyzed the consumption characteristics of this target segment during recession through the collection of raw data and real voices of mothers and identified approaches for creating demand by exploring the source of their spiritedness.
We discovered that there was a new mindset at the base of their newfound cheer and confidence, a mindset that could only have been reached through the evolution of the “mother mindset” over the past 30-plus years. Since the 1970s, when they were obligated to adhere to their “mother” role, mothers have gradually awakened to their other aspects and identities, and, from the 1990s and beyond, began to enjoy the many faces that they had as a woman and individual. It can be said that their continued cheerful spirits, despite the current economic situation, are a natural progression of this transition.
We believe that the company or market that can create demand among these mothers will succeed in absorbing their energy and converting it into their own. Our hope is that “Real Mothers Vol. 6” will provide the hints and support for bringing about such a conversion.

リアルマザーズ 編集長 谷津かおり
Real Mothers Editor-in Chief: Kaori Yatsu
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